reklama

Da Vinciho kód alebo veríte v Boha???

Da Vinciho kód Dana Browna je kniha, o ktorej sa toho už napísalo a povedalo viac než dosť. Jedni hovoria že je bestsellerom, iní jej hovoria prepadák. Jedno je však jasné, kniha robí reklamu autorovi aj cirkvi a cirkev svojími vyhláseniami zase autorovi a knihe. A práve pre svoju kontroverznosť sa táto kniha stala hitom.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Keď som čítala Da Vinciho kód, priznám sa, že všetky Brownove tvrdenia sa mi zdali tak dobre prepletené s príbehom, že som ich takmer všetky považovala za stopercentne pravdivé. A to aj napriek tomu, že ich autor iba povyberal a pospájal tak, aby mu z nich vznikol dobrý príbeh s detektívnou zápletkou, happyendom na konci a k tomu ešte aj s láskou medzi hlavnými postavami. No ale aby som sa dostala k tomu, prečo som tie tvrdenia považovala za takmer svätú pravdu:

U nás doma to býva väčšinou v nedeľu asi takto: polovica rodiny ide do kostola a tá druhá, čiže ja, otec a niekedy aj mladšia sestra, zostávame doma. Prečo? No, myslím, že hlavne kôli tomu, že nás ideológia kresťanstva v spojení s modernou dobou akosi "omrzela". Viem, kresťan zrejme povie ako ťa môže viera "omrzieť". Pravdou je, že viera človeka asi tak ľahko neopustí, a to už len kôli tomu, že aj keby žiaden Boh neexistoval ( a ja netvrdím, že neexistuje) málo ľudí by si bolo schopných pripustiť, že život smrťou končí. A tomu neverím ani ja. Jednoducho povedané verím v boha, neverím v náboženstvo. A práve preto sa mi Da Vinciho kód zdal tou správnou knihou ako presvedčiť kresťanskú časť našej rodiny o tom, že základy kresťanskej viery nie sú pravdivé a sú len vytvorené človekom. Samozrejme, nepodarilo sa. Mama knihu odpísala ešte skôr ako ju vôbec otvorila, babka ma skoro "vyhodila z domu" iba kôli tomu, že som sa snažila nájsť vlastnú pravdu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Priznávam, že to vtedy bolo odo mňa aj tochu hlúpe, lebo som im čítala všetky Brownove fakty tak, ako keby nič iné neexistovalo a len tá kniha hovorila pravdu o celom ľudstve. S odstupom času vidím, že v Da Vinciho kóde je istá dávka fikcie a že autor fakty skreslil tak, aby mu vytvorili príbeh. Ale dá sa niečo skresliť až tak veľmi, aby to vytvorilo knihu na 280 strán, a ešte k tomu je to nepochybne zaujímavá kniha? Pochybujem. Rovnako ako: môže byť kresťanstvo také božské a pravdivé, aby sa nedalo upraviť človekom? To si takisto nemyslím.

Jedna vec je ale stopercentne istá. Táto kniha vás donúti premýšľať a hľadať svoju pravdu a vlastný názor na veci okolo seba.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

OPUS DEI

Keď som čítala v "kóde" o Opus Dei najprv som si nevedela predstaviť ako môže cirkev vôbec takúto organizáciu podporovať. Nemyslím preto, že by som ju považovala za nejakú negatívnu sektu alebo čo. Práve naopak, vo svojej podstate je to dobrá organizácia pre tých, ktorí veria. Vlastne 90% jej činnosti považujem za prospešnú svetu. Ale tých zvyšných 10% odsudzujem priveľmi na to, aby som mohla Opus Dei uznávať. Tými 10%-mi myslím jej ortodoxných členov, ktorí neváhajú podstupovať sebabičovanie alebo nosiť pás s cvočkami len preto aby sa "priblížili" Bohu. A pokiaľ viem, dnešná katolícka cirkev a nielen ona odsudzuje násilie a tým vlastne aj bolesť a na druhej strane podporuje niekoho, kto tú bolesť vykonáva sám na sebe. Na jednej strane hlása: neubližujte svojmu telu, lebo vám bolo dané zhora a naopak nič nehovorí na tých, ktorí to robia, ibaže s tým rozdielom, že sa tým približujú Bohu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Poznám dievča, ktore si rezalo do rúk, a tým si spôsobovalo bolesť, ale zároveň aj potešenie. Čo by jej na to asi povedali v kostole? Zrejme by to neprijali s otvorenou náručou. A čo robí hŕstka tých ortodoxných veriacich v Opus Dei? To isté, no nie, len sú bližšie k Bohu, takže to je už akceptovateľné? Alebo aký je rozdiel medzi "normálnou" a "svätou" bolesťou? Takže keď sa niečo robí pre Boha je to vždy dobré a keď je to len svetské potešenie tak už nie? Trochu choré, myslím. 

KRESŤANSTVO - KONZERVATÍVNE ČI LIBERÁLNE?

Raz som sa doma pýtala ako to bolo vlastne s tým Mojžišom, keď previedol židov cez more ako po súši. Či je to od slova do slova pravda, alebo sa to dá nejako vysvetliť ako podobenstvo. No a mama mi povedala, že ona si to vysvetľuje presne tak ako je to v Biblii, čiže žiadne podobenstvo, všetko je pavda. No a katechétka nám deň pred tým hovorila úplne iné vysvetlenie tohto PODOBENSTVA. Jednoduché vysvetlenie, že Mojžiš a židia prešli cez more kôli tomu, že bolo obdobie sucha a teda že tam žiadne more nebolo, ale Boh ich pri tom ochraňoval. No a ja myslím, že práve toto je rozdiel medzi konzervatívnym a liberálnym kresťanstvom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Teda viera je super pokiaľ pripúšťame, že Biblia sú podobenstvá, že náboženstvo môže mať istý ľudský základ a nie všetko je celkom tak, ako sa hovorí. Ale je úplne zbytočná, pokiaľ všetkému veríme tak, ako nám je to predkladané, nehľadáme v tom nič hlbšie a odsudzujeme tých, ktorí si myslia niečo iné, alebo sa dokonca odvážili na niečo také, ako veriť inej pravde, akej veríme my.

Takže čo, veríte v Boha?

Terézia Betáková

Terézia Betáková

Bloger 
  • Počet článkov:  6
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Teraza z Trenčína. Na všetko má rada vlastný názor. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáSport's goodBooksZaujalo maSúkromnéOstatné

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu